GLUMICA I MIT

Marlene Dietrich je bila više od filmske zvijezde - bila je mit. Jedna veoma neobična žena, veoma posebna, koja je u svom životu uvijek pravila nekonvencionalne izbore, često rizikujući reakciju svoje okoline - bilo privatne, profesionalne ili reakciju u svojoj domovini. Ja sam napisao dramu o jednom imaginarnom suđenju Marleni Dietrich, u kojem je otpužena zbog svog životnog stila; svojih neortodoksnih stavova o braku i porodici; svoje nezavisne prirode; svog erotizmu i svog učešću u američkoj vojsci tokom drugog svjetskog rata. U drami, troje mladih tužilaca, jedna žena i dva muškarca, optužuju Marlenu da nije bila dovoljno patriota, da nije bila dobra majka, da je imala izvanbračne veze, i da je izdala svoju zemlju. To su ozbiljne optužbe i oni navode primjere iz njenog života koji potkrepljuju, po njihovom mišljenju, tu optužnicu. Marlene Diterich odgovara i iz njenih odgovora vidimo koliko je život složen i koliko je pogrešno mjeriti ljude sterotipima i redukovati ih površnim procjenama. Vidimo jedan kompleksan život i jednu pametnu ženu čiji se moral ne mjeri brojem ljubavnika, nego njenim ljudskim postupcima i njenom ljudskom supstancom.

Marlena je bila pravedna žena; nije trpjela glupost; bila je romantična i veliki, veliki borac za mir. Živjela je dugo, do svoje 91. godine. Često je zvala svjetske političare telefonom i razgovarala s njima. Mislim da je pokušavala da utiče na njihove politike, bila je jako sretna kad joj je francuski predsjednik Fransoa Miteran najavio da će pasti Berlinski zid. Mislim da bi i danas koristila svoju slavu i utjecaj da doprinese miru i pravdi. Ona je bila prva osoba koja je javno progovorila njemački u Izraelu, jer to je bilo zabranjeno. Ali izraelska publika ju je toliko voljela da su gledaoci tražili tokom koncerta da pjeva na njemačkom čuvenu pjesmu „Lili Marlen.“ A ona je bila pripremila i jednu pjesmu na hebrejskom.

Sa Mirjanom Karanović radim već 35 godina. Radili smo zajedno „Dozivanje ptica“ u Jugoslovenskom dramskom pozorištu; „Ružu vjetrova“ u Narodnom pozorištu u Subotici; „Hamleta“ u East West Centru Sarajevo U mom „Mefistu“ u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, Mirjana je igrala maestralno i zastrašujuće Adolfa Hitlera. Kad je u pitanju Marlena, bilo je jasno da tu ulogu mora igrati ne samo izvanredna glumica, nego i diva. Mirjana Karanović je glumica evropskog formata (nominacija za Evropske filmske akademije za Najbolju evropsku glumicu); jedna od najboljih filmskih i pozorišnih glumica na jugoslovenskom prostoru; i istinska filmska diva. Zbog svojih političkih stavova i odbrane ljudskih prava bila je često meta napada. Mirjana također fantastično pjeva, što je neophodno za ulogu u predstavi „Marlena Dietrich – Pet tačaka optužnice“ i ima taj mistični oreol na sceni kao što je imala Marlena. Postigli smo i veliku fizičku sličnost, tako da će to biti zanimljivo za publiku. U predstavi još igraju izvanredni Mona Murtović, Enes Salković i Elmir Krivalić.

Predstava „Marlene Dietrich – Pet tačaka optužnice“ je imala međunarodnu premijeru ovog ljeta na italijanskom festivalu Mittelfest. Sada smo u Narodnom pozorištu u Sarajevu, gdje smo i stvarali ovu predstavu..

Umjetnost ne može biti udobna i sigurna. Ako si umjetnik, moraš da se izložiš, moraš da ideš dalje od drugih ljudi. Marlene Dietrich je bila takva umjetnica.

Haris Pašović